Un espai de transició

—Què passa?
—No vull anar al Centre Obert… prefereixo quedar-me a la plaça xerrant.
—Però si avui toca ludoteca!!!
—Ja… és veritat!!! És que no sé, de vegades vull venir… però d’altres… em sembla que ja sóc gran.

Aquest podria ser, sens dubte, el fragment d’un diàleg entre adolescents que participen en el projecte de Centre obert en un moment de “crisi”… Una de moltes que marcaran la construcció de la identitat adulta. L’adolescència és una de les etapes més complexes de l’evolució de les persones donat que transita entre la innocència d’un infant i la independència de la vida adulta.
Una transició que generalment porta a noves formes d’autoconcepció, de sentir-se i viure’s, noves prioritats en les formes de ser, noves activitats i experiències vitals, i una nova regulació de les relacions entre iguals i amb els adults.

Ja feia temps que l’equip del Centre Obert ens plantejàvem com atendre les necessitats i les demandes d’aquesta etapa evolutiva. Ens il·lusionava crear un espai on els adolescents poguessin tenir la llibertat de sentir-se alhora nens espontanis i joves innovadors. Així que després de donar-li moltes voltes vam agafar força i conviccions per encetar el nou “Centre Obert d’Adolescents” (COA).

Des de principis d’octubre una vintena d’adolescents participen cada tarda de l’espai de COA, on entre l’adquisició d’hàbits saludables i activitats socioeducatives es treballa l’acompanyament a l’autonomia i l’apoderament dels adolescents.

L’acompanyament educatiu integral és una manera de treballar la reconnexió i ajudar a construir un itinerari personal. Des del COA pensem que oferint l’acompanyament acadèmic, el social i el terapèutic, aportem als adolescents un estímul extra al seu aprenentatge alhora que els “ajudem” a gestionar els conflictes i a “aclarir-se” amb la seva persona. És per aquest motiu que durant aquest any de transició, i amb intensitat variable, l’equip d’educadors del Centre Obert hem apostat, entre altres coses, per impulsar i mantenir el dinamisme d’aquests adolescents dins de la Fundació i estimular-los en el seu procés educatiu.

Així doncs amb moltes ganes i a cavall entre tallers de cuina, els deures, “l’amor i el desamor”, les dinàmiques grupals, l’esport, els amics, els telèfons mòbils i altres… es conforma un petit nou repte que entre tots esperem regar i mantenir perquè el dia de demà esdevingui una peça del motor de canvi social al barri.

L’equip d’educadors del Centre Obert