L’Independent · Nens i nenes de Sant Roc graven un CD de rumba catalana

El projecte Pigmalió busca enfortir l’èxit educatiu i l’assistència a escola a través d’extraescolars vinculades amb l’art i l’entreteniment

Javier Torres · 25/06/18

Raimundo, Rubi, Coral, Yolanda. Són alguns dels noms dels 13 artistes que han fet veure la llum un àlbum de vuit temes tocats amb el ‘cajón’. I amb el cor. Acompanyats de la guitarra de Sam ‘Mosquetón’ García, aquests nens i nenes del barri de Sant Roc van començar a treballar fa tres anys la llavor d’un projecte que busca enfortir l’èxit escolar a través d’activitats extracurriculars vinculades amb l’art, entre d’altres disciplines. I que aquest mes de juny ha germinat en el primer CD del grup ‘Cajones Sant Rockeros’.

El Projecte Pigmalió va néixer el curs 2015-2016 finançat per la Fundació Príncep d’Astúries (Ara Princesa d’Astúries), i que a Badalona va arribar també de la mà del col·legi Badalonès. Van contactar amb la Fundació Pere Closa, l’Ateneu Sant Roc, l’Institut Barres i Ones i Lestonnac amb l’objectiu de crear un grups de nens i nenes que tinguessin “alguna capacitat artística destacada”, per poder “fomentar el seu ànim d’estudi amb activitats extraescolars”, tal i com expliquen des del mateix Ateneu.

Després de tres anys, el projecte segueix viu i la passada setmana posava punt i final al curs d’enguany amb una actuació de los Cajones a l’Institut Eugeni d’Ors. Més d’una vintena de nens i nenes de diferents edats han participat en les activitats d’aquest any, que es divideixen en tres grups: la percussió, el dibuix i les arts marcials. “Els ‘cajones’ han triomfat molt des de la perspectiva ètica i cultural. És un element de la rumba i la música molt gitano, on s’allibera molta energia”, diuen els representants de la Pere Closa.

El projecte s’ha valorat molt positivament i el seguiment ha estat un èxit, indiquen ambdues entitats, ja que ha millorat en rendiment acadèmic dels nens i nenes participants, gràcies a la bona feina dels monitors, destaquen. “A més són una mostra per a altres nens i nenes de l’entorn, que veuen que es poden divertir amb activitats com aquesta i tenir èxit acadèmic”. També aporta valor a la projecció de Sant Roc, ja que, expliquen, han anat a fer visites i actuacions a altres centres i escoles, tant de Badalona com de Barcelona.

Barreja de disciplines i gravació d’un disc en estudi

Tot i que la música és la vessant més cridanera i rítmica d’aquest projecte, el grup de dibuix de Pigmalió també ha posat el seu granet de sorra en l’elaboració del CD. Concretament en el disseny de la caràtula i el llibret que acompanya el disc, fet amb dibuixos dels integrants del curs, que dirigeix el badaloní Toni Benages i que es va iniciar amb la col·laboració de l’escola de disseny Pau Gargallo.

“El CD era una promesa que vam fer als nens i nenes quan això va començar, i finalment s’ha fet realitat”, ressalten de la Pere Closa i l’Ateneu. La gravació es va poder fer amb condicions pràcticament professionals, durant alguns dies d’estudi, gràcies a la col·laboració de la família Tarradellas, reconeguda dins el món de la rumba catalana. I gràcies als contactes i al lideratge del Sam, músic gitano de Poble Sec que s’estrenava com a educador de nens amb el projecte Pigmalió.

“Ha estat una experiència molt gratificant. Controlar 13 nens i nenes en una aula o durant un assaig costa una mica -riu en Sam-, però estic orgullós”. Lidera els grups Cajones Sant Rockeros amb la guitarra i marca els tempos de les cançons que fan, versions i adaptacions ben originals de temes infantils, per exemple. Amb la rumba catalana com a fil conductor.

“Al principi no m’agradava la idea, però els meus amics es van apuntar, així que vaig provar i em va acabar agradant. Ha estat una bona experiència”, explica en Raimundo, un dels nens del grup, que bufa quan li preguntem per la gravació del disc. “La veritat és que no m’hauria imaginat haver gravat un disc amb la meva edat. Va costar perquè vam estar dos dies tancats i es feia pesat, però ha sortit molt bé”, diu orgullós.

La continuïtat del projecte, supeditada al finançament

Després de tres anys, els responsables consideren que l’èxit del projecte és innegable, però dubten sobre la supervivència del mateix. “Bueno…”, somriuen amb certa tristor mirant-se els portaveus de l’Ateneu i la Pere Closa, quan els hi preguntem per la continuïtat de Pigmalió el curs vinent. “El finançament s’ha acabat. Estem preparant el projecte per presentar-lo i aconseguir recursos d’on puguem.

Enalteixen que el projecte només requereix injecció econòmica, única i exclusivament, ja que l’estructura, la dinàmica i la part humana “està garantida” per les entitats, que creuen que això ha de ser un mèrit de ciutat i de barri. “Aquests nens i nenes han tingut aquesta oportunitat, i segur que aconseguirem que es mantingui”.

>>Publicat a L’Independent de Badalona: http://independentbadalona.cat/setmanari/noticia/178-nens-i-nenes-de-sant-roc-graven-un-cd-de-rumba-catalana