Fòrum d’arpilleres de Catalunya 2018 (programa)

27 d’octubre a la Fundació Ateneu Sant Roc de Badalona

Al febrer del 2008, a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, es va fer una exposició d’arpilleres anomenada Artesania com expressió del compromís polític de les dones xilenes. Una presentació il·lustrada de la memòria i el testimoni individual i col·lectiu de les dones que es van resistir a la dictadura del General Pinochet entre 1973 i 1990.

Aquesta exposició, organitzada per la curadora xilena Roberta Bacic i Eugènia Mestres de l’espai Bonnemaison, va ser el punt d’inici de projectes de diferents col·lectius de persones i contextos de treball.  Així neixen grups i tallers com per exemple:

• Fundació Ateneu Sant Roc (Badalona)
  • Escola Sant Pau (Sant Pol de Mar)
  • Dones arpilleres (Congrés-Indians, Barcelona)
  • Teixint Vincles (Sagrada Família, Barcelona)
  • Punt Òmnia (Sant Vicenç dels Horts)
  • Escoles Can Cladellas, Josep M. Folch i Torres i Palau (Palau-solità i Plegamans)
  • Arpilleristes Sabadell Sud

Deu anys més tard, des de la Fundación Ateneu Sant Roc i Conflict Textiles, el FÒRUM D’ARPILLERES DE CATALUNYA 2018 es planteja com una oportunitat per a compartir les tècniques utilitzades per cada grup, reflexionar sobre les temàtiques motivadores, i intercanviar noves maneres de difusió i promoció de les arpilleres com a element cohesionador que permeten donar veu a les persones sense veu.

Programa (pdf)

9.00 h
Acollida

9.30 h    Presentació de la jornada

9.40 h    Les arpilleres com a element de cohesió a càrrec de Roberta Bacic

10.00 h    Presentació dels grups participants

11.00 h    Cafè i té

11.30 h    Treball per àrees: Temàtiques • Tècniques • Difusió • Xarxa

13.00 h    Posada en comú

13.50 h    Fotografia de família

14.00 h    Dinar

16.00 h    Taller “arpi-jo”

18.00 h    Cloenda

Roberta Bacic, nascuda a Xile i resident a Irlanda del Nord, és fundadora de Conflict Textiles, una col·lecció d’arpilleres molt significativa a escala mundial. Professora de filosofia i anglès de formació, i investigadora en l’àmbit dels Drets humans, s’endinsa en el món de les arpilleres durant la dictadura xilena d’Augusto Pinochet. L’ús de l’artesania tèxtil li permet denunciar la repressió i la violència que viuen especialment les dones xilenes, un llenguatge que més tard exporta a altres països a través de la seva col·lecció, també a Catalunya.

Més informació sobre arpilleres a:

2 Comentaris

1. Yo participe de talleres de arpillera desde Sabadell y tambien e participado del forum 2018 .Lo e disfrutado muchisimo y de la compañia de Roberta .. Asido una gran experiencia y aprendi que no devo utilizar fieltro , por el perjuicio que puede ocasionar . Gracias

2. Pingback: Fòrum d'arpilleres de Catalunya 2018 | Fundació Ateneu Sant Roc