La Maternitat d’Elna a l’Ateneu

Aquest vespre, ha tingut lloc a la Fundació Ateneu Sant Roc una xerrada molt especial. L’Assumpta Montellà, mataronina i investigadora de la nostra història més propera, ens va apropar a una realitat desconeguda per molts dels 100 assistents. Va parlar del final de la guerra, de la marxa cap a l’exili de gairebé mig milió de persones i de la realitat dels camps de refugiats del sud de França. La sala d’actes de l’Ateneu, plena de gom a gom, no gosava respirar per no trencar el fil d’aquella història tan colpidora. L’Assumpta ens explicà la vida en aquells camps, les penúries, els oblits, les morts… i enmig de tanta foscor ens va obrir una finestra d’esperança amb la història de l’Elisabeth Eidenbenz i la seva Maternitat d’Elna, que va salvar les vides de gairebé 600 infants. La xerrada va ser un homenatge a la “señorita Isabel” i a totes les persones que donen sense demanar res a canvi. I una reivindicació de la nostra memòria, un voler treure a la llum les històries amagades de molta gent anònima.