18/05/2016

Entitats de Sant Roc #Badalona denunciem profunda fractura digital al barri

ateneutic26

La Fundació Ateneu Sant Roc, el Col·legi Lestonnac i la Parròquia de Sant Roc volem aixecar la veu contra la inacceptable situació de fractura digital i precarietat tecnològica a què ens està forçant l’empresa MOVISTAR.

Després d’intentar negociar durant mesos la instal·lació d’una línia d’internet digna al barri, les tres entitats hem constatat que hi ha un absolut desinterès i fins i tot menyspreu cap a la situació en què ens trobem. Per això volem fer pública la situació.

Fer arribar un servei d’internet digne a tot arreu hauria de ser una de les prioritats principals de MOVISTAR, així com de la resta de companyies telefòniques. L’accés a una xarxa de qualitat al segle XXI és tant important com l’accés a d’altres serveis bàsics. I el bloqueig a aquest accés, una forma d’exclusió social.

El barri de Sant Roc és un dels barris més abandonats de l’àrea metropolitana de Barcelona, a nivell institucional, polític, econòmic, empresarial i no cal dir, d’infraestructures. La Fundació Ateneu Sant Roc treballa, des de fa, 47 anys, per escurçar la distància d’aquesta marginació. Desenvolupem projectes educatius, culturals, socials i de lleure per més de 22.000 nens, joves i adults del barri i de l’entorn. Alguns d’aquests projectes serveixen per formar els veïns en l’ús d’ordinadors i noves tecnologies. També tenim aules d’estudi perquè els joves puguin completar la seva formació acadèmica. No cal dir que per alguns dels usuaris de l’Ateneu, de la Parròquia i dels alumnes del Col·legi l’únic lloc on accedeixen a internet són les nostres instal·lacions. I en aquests moments, molts d’ells no poden fer-ho perquè la nostra connexió a la xarxa està sota mínims. No és un problema de les entitats del barri. És un problema del barri, dels seus veïns, i, per tant, de la ciutat.

En aquests moments, la nostra velocitat de connexió és d’entre 1 i 3 Mb per la seixantena d’ordinadors de què disposem a l’Ateneu i al Col·legi. Això significa que la velocitat de baixada de dades arriba a ser de 0,04 Mb per ordinador. MOVISTAR s’ha negat reiteradament a instal·lar fibra i arreglar les seves pròpies instal·lacions (molt malmeses) per ampliar l’ADSL. Els motius ens semblen especialment indignants: consideren, literalment, que “no els surt a compte”. I això que fins i tot ens hem ofert a cobrir-ne les despeses.

Exigim que les empreses, com MOVISTAR, que monopolitzen la instal·lació d’infraestructures deixin de pensar només en termes econòmics i ho facin també en termes socials.

Sant Roc és a pocs minuts amb cotxe del lloc on fa un parell de mesos es celebrava el Mobile World Congress, el Congrés més important del món del negoci del mòbil. A quatre passes del centre neuràlgic de la innovació i de les noves tecnologies vivim cada dia una fractura digital i una precarietat tecnològica forçada per aquestes mateixes empreses.

Signat: Salvador Figuerola (Director de la Fundació Ateneu Sant Roc), Manel Valle (Director del Col·legi Lestonnac) i Felipe Guerrero (Rector de la Parròquia Sant Roc)

ateneutic20

>>Veure més documentació: